Click here for Myspace Layouts

Thursday 28 July 2011

Kucing Oh Kucing..

Pulau kucing


KUCING boleh ditemui di mana-mana di pulau ini.

DI sebalik populariti Kampung Tashiro sebagai 'Pulau Kucing', kebanyakan warga pulau ini yang sudah lanjut usia mengharapkan perkara lain iaitu kedatangan warga baru.

Dihuni oleh kira-kira 100 orang yang purata usia mereka 70 tahun ke atas, komuniti Tashiro berharap kucing-kucing dapat menjadi magnet yang menarik pelancong sekali gus menambah jumlah penghuni desa.

"Kalau diperhatikan, kampung ini begitu damai. Tapi kalau berlaku bencana seperti kebakaran, tiada siapa yang boleh menolong kami.

"Saya berharap ramai anak muda akan berpindah ke sini. Di Tashiro banyak orang yang mahu mengajar mereka cara menangkap ikan," kata Yutaka Hama, 49, ketua perbadanan pelancongan Tashiro.



DI Tashiro, para nelayan sering memberi ikan kepada beribu-ribu ekor kucing yang ada.

Hama berpindah ke Tashiro beberapa tahun lalu dan kini dia mencari rezeki sebagai pengendali penginapan dan nelayan.

Isterinya, Aiko, 37, setakat ini merupakan perempuan termuda di kampung itu. Selain Aiko, kebanyakan perempuan Tashiro sudah berusia lebih 60 tahun.

Tashiro tidak didiami seekor anjing pun. Selain itu, pemandangan yang biasa dilihat di kota-kota moden Jepun tiada di sini. Tiada pasar raya atau lampu trafik.

Populasinya telah menurun 10 kali ganda sejak tahun 1960 kerana banyak warga berpindah ke bandar lain.

Namun beberapa tahun lalu, Tashiro mula terkenal sebagai Pulau Kucing. Pada masa itu, sebuah stesen televisyen membuat siaran langsung tentang Jack the Lop Ear, seekor kucing jantan berbelang hitam putih.



BANGUNAN berbentuk kepala kucing popular di sini.

Sekarang Jack adalah tarikan utama bandar itu. Gerak-gerinya yang comel berbanding kucing lain menyebabkan popularitinya memuncak.

"Saya begitu senang melihat Jack. Setelah pencen nanti, saya mahu tinggal di sini saja," tutur Shiho Amano, 18, yang menyukai kucing.

Amano datang dari Nagoya ke Tashiro untuk menyaksikan pameran foto di situ. Telefon bimbitnya penuh dengan foto kucing terkenal itu.

Jack bukan kucing pertama yang menjadi idola nasional di Jepun. Tahun lalu, seekor kucing bernama Tama diangkat sebagai 'ketua' stesen kereta api Kinokawa di wilayah Wakayama.

Sebuah topi ketua stesen turut diberikan kepadanya. Kehadiran Tama turut mengundang kedatangan pelancong ke pekan kecil itu.

Di Tashiro, para nelayan sering memberi ikan kepada beribu-ribu ekor kucing yang ada. Haiwan itu sangat mudah dilihat di pulau seluas 314 kilometer persegi yang terletak 20 kilometer dari pelabuhan Ishinomaki di utara Jepun itu.

No comments:

Post a Comment